Tänk dig en stol med fyra ben som har egenheten att så fort någon sätter sig på den så faller ett av benen av.
Skulle du beskriva stolen som ”trasig”, ”skadad” eller ”defekt”?
Betänk betydelsen av kontexten. Tänk bredare och försök komma på tre eller fyra sammanhang där stolen fyller sitt syfte.
( När man vill spela någon ett spratt. Om man vill skapa en utställning med trasiga stolar. Om man vill bygga en kattkoja. Om man behöver rekvisita till ett clownnummer. Om man vill träna balansen.)
Ur ett ”funktionell kontextualism”-perpektiv finns ingen tanke eller känsla som i sig är problematisk, dysfunktionell eller patologisk. I en kontext präglad av kognitiv fusion och upplevelsemässigt undvikande blir våra tankar, känslor och minnen giftiga. Men i en kontext präglad av defusion och acceptans fungerar samma tankar, känslor och minnen väldigt annorlunda. De kan fortfarande vara väldigt jobbiga men de blir inte giftiga.
Viktigast av allt : de hindrar oss inte från att leva våra liv i enlighet med vad vi tycker är viktigt och värdefullt.
Tänk dig att du har en trädgård. Där växer en trädgård som du bedömer som ”ful”. Du måste dock gräva upp hela trädgården om du skall få bort den. (Låter orimligt jag vet men det är villkoret i denna tanke) Vad händer med din relation till den fula växten när du tänker på den så? Antagligen ogillar du den, vill få bort den. Blir kanske arg och upprörd över att den är där och att du inte får bort den med mindre än att du måste gräva upp hela trädgården. Kanske irriterar du dig så mycket att du ödslar alldeles för mycket tid åt att tänka på den där fula växten. Ju mer du tänker på den ju fulare blir den. Kanske låter du bli att bjuda hem folk till din trädgård pga den där växten. Med andra ord – växten har blivit ett mycket viktigt inslag i ditt liv. Så pass viktigt att den nu påverkar ditt beteende på ett avgörande sätt. Vad händer om du i stället för att tänka som ovan tänker att den absolut inte är vacker men faktiskt tillhör den naturliga faunan, är ett inslag av den vildväxande inhemska floran? Det är fortfarande amma växt men din relation till den är i grunden annorlunda. Nu behöver du inte kämpa mot den längre. Du behöver inte skämmas för den. Inte lägga tid på att tänka på den. Växten i sig har inte förändrats men du gör den inte längre till ett mycket viktigt inslag i ditt liv. Den påverkar inte längre ditt beteende.
Har du en ful växt i din trädgård?
Har du en tanke kring något som du ser som ett problem, något som blivit ett mycket viktigt inslag i ditt liv?
Vad händer om du tänker att det inte är ett problem utan ett naturligt inslag i ett liv?
Medveten närvaro i nuet möjliggör attitydförändring i förhållande till tankar känslor och minnen. Medveten närvaro gör att vi kan välja hur vi vill förhålla oss till dem.
Genom att ändra kontexten, från fusion och undvikande till defusion och acceptans ändrar vi funktionen hos dessa tankar så att de får mindre inflytande på oss.
Tankar och känslor som vi stämplat som onormala patologiska symptom som förhindrar ett rikt och meningsfullt liv flyttas över till ett nytt fack där de i stället framstår som normala mänskliga upplevelser som alla ingår i ett rikt och meningsfullt liv.